Wat is dat met dat menu?

27 juni 2014

Sinds websites worden gebouwd wordt de navigatie geregeld via menu’s.  Een website zonder menustructuur is sinds jaar en dag voor veel organisaties ondenkbaar. Maar waarom eigenlijk? Is een website waarbij een hoofd- en submenu de navigatie regelt nu echt de meest ideale wijze van navigeren?

Waar komt dat menu vandaan?

De dominantie van het menu is naar mijn idee gedeeltelijk veroorzaakt door de technische insteek van een website. Een systematische opbouw in vakjes en categorieën is een typische wijze voor technici om informatie te ordenen en ontsluiten. En juist zij waren in het verleden eigenlijk altijd verantwoordelijk voor de ontwikkeling van websites.

Hiernaast wordt dit veroorzaakt door een behoefte de enorme hoeveelheid informatie die de zender wil overbrengen onder controle te krijgen en in handelbare stukjes te krijgen. Zonder focus heb je iets nodig om alle data te ordenen en grijp je al snel naar het menu.

Onnatuurlijk

Het onderverdelen van informatie in vakjes en categorieën is geen natuurlijke wijze om een verhaal te vertellen. Deze onnatuurlijkheid zorgt ervoor dat menutitels worden verzonnen die de lading niet echt dekken, blijven categorieën over die het beste kunnen worden omschreven als ‘overig’ of wordt de navigatie ingericht in het standaard: over ons, wat wij doen, contact. Niet bepaald een wervende en overtuigende wijze om je corporate story over het voetlicht te brengen.

Er wordt vaak nog steeds zendergericht gedacht. Wat wil ik vertellen en hoe deel ik dat systematisch in? Dit terwijl bezoekers vaak intuïtief zoeken, vaak niet helemaal precies weten waar hun vraag beantwoord gaat worden of helemaal niet zo’n duidelijk omlijnde vraag hebben. Eerder willen ze overtuigd worden door de organisatie. Onderzoek van Jacob Nielsen, de usabilitygoeroe, liet in 2000 al zien dat mensen vooral naar de content van een pagina kijken. De navigatie wordt pas geraadpleegd op het moment dat de content niet biedt wat ze zoeken.  Tenminste: als ze al verder kijken en niet onmiddellijk naar de website van de concurrent vertrekken.

Verhalen vertellen

Internet is een sterk en geschikt medium voor storytelling.  Je wilt naast informatie bieden ook een beeld overbrengen. Je wilt je reputatie versterken en bezoekers overtuigd de site laten verlaten om later nog eens terug te komen. Hierbij heeft de homepage een belangrijke taak. Veel bezoekers zullen op de homepage belanden of hierheen gaan na het lezen van een relevante landing pagina. Deze vaak ondergewaardeerde homepage biedt alle mogelijkheden om door middel van tekst snippets en calls to action mensen een route door de site te bieden die nieuwsgierigheid wekt en mensen dieper de site in trekt.

Dit is navigatie door middel van content. Hierbij maak je gebruik van de natuurlijke neiging van bezoekers tot koppensnellen en vluchtig scannen.  Door goed te analyseren met welke vragen relevante communicatiedoelgroepen op de website terecht komen kun je al op de homepage aantrekkelijke content aanbieden die bezoekers verleiden om verder te lezen en meer dan het strikt noodzakelijke tot zich te nemen. Door middel van beslisbomen, waarover ik in een later artikel meer zal vertellen, kunnen verschillende routings worden opgezet die mensen op een intuïtieve wijze van de ene naar de andere pagina navigeren.

Hiernaast is deze wijze van navigeren veel geschikter voor het point and click gedrag dat gebruik van moderne mobile media kenmerkt. Menustructuren zijn hier vaak minder geschikt voor en kunnen frustratie bij bezoekers opwekken.

Compleet zinloos?

Heeft een menu dan helemaal geen enkele zin? Natuurlijk kan een menu een aanvulling en ondersteuning op de navigatie bieden om bezoekers met een praktische vastomlijnde taak  of vraag direct naar de juiste pagina te sturen. Het zou echter vooral dit moeten zijn, een aanvulling en niet de enige wijze waarop in de site genavigeerd kan worden. Dit doet naar ons idee afbreuk aan de mogelijkheden die juist het internet biedt om het verhaal van de organisatie op een overtuigende wijze te brengen.

Reageer hierop

Je moet ingelogd zijn om te reageren.