Alignment: niet alleen voor de grote jongens.

7 juli 2014

Ik ben een groot fan van professor Cees Van Riel.  Zijn boek ‘Identiteit en Imago’ was tijdens mijn opleiding en mijn werkervaring daarna zo’n beetje mijn bijbel. Zijn inzichten en bedrijfsmatige, accountable insteek van communicatie hebben voor een groot deel mijn eigen visie op communicatie in organisaties bepaalt. Ook zijn nieuwste: ‘The Alignment Factor’ heb ik verslonden.

Hierin bepleit van Riel het ‘uitlijnen’ van organisatie en haar doelgroepen en stakeholders. Als deze de organisatiedoelen begrijpen én ondersteunen blijft de organisatie op lange termijn succesvol en levensvatbaar. Hiervoor is het steeds belangrijk de houding en kennis van de doelgroepen te kennen en te blijven onderzoeken en vervolgens een ‘marsplan’ op te stellen om deze uit te lijnen met de organisatiedoelen.

Alignment voorgesteld als standing stones

Zoals in de meeste van zijn boeken is zijn theorie toegespitst op het internationale bedrijfsleven, de grote spelers zogezegd. Een vertaling hiervan opzetten voor het MKB vergt dan wat creatief denken en aanpassing. Het is niet zo gemakkelijk om zijn stappen- of marsplannen een-op-een over te nemen. Dit betekent echter niet dat zijn inzichten niet minstens zo belangrijk zijn voor het midden- en kleinbedrijf. Ook zij, misschien zelfs wel vooral zij, kunnen hun bedrijven succesvoller maken door middel van alignment. Veel bedrijfswaarden, de missie en vooral ook de identiteit zijn in dit soort organisaties vaak niet uitgekristalliseerd en leven impliciet in het hoofd van de directeur(en), het management team en/of de overige medewerkers. Ik hoef vast niet uit te leggen dat deze vaak bij iedereen net anders beleefd worden. Vraag aan drie directeuren of managers waar een organisatie precies voor staat en je krijgt waarschijnlijk drie nogal verschillende antwoorden.

Door Van Riel’s alignment theorie hier toe te passen kan een bedrijf meer richting krijgen en betere relaties aangaan met zijn doelgroepen. Een stappenplan waar je aan zou kunnen denken is een volgende:

  • Zorg dat de directie en het MT het eens is over de te volgen koers en missie. Ga hiervoor onder leiding van specialist op het gebied van identiteit brainstormen over de kernwaarden en strategie.
  • Onderzoek in hoeverre deze ideeën over de identiteit overeenkomen met degene die leeft onder medewerkers, klanten en andere doelgroepen. Dit kan zowel kwalitatief als kwantitatief worden opgezet. Dat ligt natuurlijk aan de omvang en het type organisatie.
  • Ontwikkel voor de interne doelgroepen een marsplan, een stapsgewijs plan, richting alignment waar medewerkers de strategie en doelen begrijpen en onderschrijven en blijf dit voeden en monitoren tijdens werkoverleggen en functioneringsgesprekken.
  • Schrijf hiernaast een marsplan richting externe stakeholders en klanten en blijf de doelen, ideeën en strategieën achter de organisatie actief communiceren. Begrijpen en onderschrijven ze dit? Dan zal de gunfactor, de binding met de organisatie en de reputatie versterkt worden. Deze marsplannen hoeven overigens geen vuistdikke gedetailleerde rapporten te zijn. Als maar duidelijk is welke stappen genomen worden om van de huidige plek op de gewenste te komen.
  • Gebruik bijvoorbeeld social media of online surveys om de ideeën en houdingen van de externe doelgroepen te monitoren en pas waar nodig het marsplan aan.

Behalen van optimale alignment is een lastig continu en dynamisch proces maar er zal al snel duidelijk worden dat met de alignment ook de prestaties van de organisatie zullen verbeteren.

Reageer hierop

Je moet ingelogd zijn om te reageren.