Blurred lines

14 augustus 2014

Met de opkomst van inbound- en contentmarketing komen marketing en communicatie zo dicht bij elkaar dat je jezelf kunt afvragen waar de scheidslijn eigenlijk nog ligt. Vroeger was het overigens ook al niet erg duidelijk. Marketing bestond uit de vijf p’s van prijs, product, plaats, promotie en personeel en onder promotie viel dan zo’n beetje de marketingcommunicatie. Communicatie was echter zelf weer opgedeeld in onder andere interne en externe communicatie. Waarbij extern het contact onderhield met, logischerwijs, de externe stakeholders. Wat klanten dan precies waren en welke afdeling deze bediende was niet zelden onderwerp van discussie. Communicatie ter ondersteuning van sales werd meestal door marketing gedaan en de reputatie van de organisatie zelf door de afdeling communicatie.

marketing en communicatie blurred

Dit is tegenwoordig niet meer zo scherp aan te geven aangezien reputatie van steeds groter belang wordt voor de verkoopresultaten van organisaties. In de business-to-business markt is reputatie al jarenlang een van de grote factoren in het beslis- en koopproces. Met de opkomst van de mondige consumenten die op internet van alles over het product en het bedrijf te weten kan komen is reputatie en de gunningsfactor plotseling ook van groot belang geworden. Hiernaast zijn er nogal wat taken weggehaald bij marketing. Zijn er nog marketingafdeling tegenwoordig die echt iets te zeggen hebben over retaillocaties, prijsstelling of productontwikkeling?

Marketingafdelingen zijn daarentegen tegenwoordig wel vaak bezig met storytelling, content curation en andere zaken die de marketing ooit vreemd waren en eerder bij corporate communicatie zouden liggen. Regelmatig schuift de communicatieprofessional dan ook bij marketing aan om gezamenlijk de koers en inhoud hiervan te bepalen.

Wellicht zou het beter zijn om het daarom voortaan niet meer te hebben over marketing en communicatie maar deze bijvoorbeeld voortaan business reputations te noemen. Hieronder valt vervolgens alle beleid en uitvoering rondom uitingen en gedragingen die de reputatie van de organisatie kan schaden, verbeteren of verduidelijken. Van de ontwerpen van de verpakkingen tot de webwinkel en van het opnemen van de telefoon tot aan kledingvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, brochures, verkoopacties en interactie op social media. Hieronder vallen dus, als je het goed bekijkt, ook sales, R&D en HRM. Allemaal afdelingen die met hun gedrag de reputatie van de organisatie sterk kunnen beïnvloeden.

Deze onder één paraplu met één afgestemd en doordacht beleid samenvatten lijkt me een goede richting om op te gaan. Als we dan toch lijnen aan het vervagen zijn, tenminste.

Tags: , ,