Facebook leeft!

14 juli 2014

Ik lees de laatste tijd wel eens berichten dat je als organisatie maar beter kunt stoppen met Facebook omdat het bereik steeds lager wordt. Volgens deze berichten moet je vele tienduizenden likes hebben om nog een handjevol mensen te bereiken en is dit de moeite niet meer waard. Ik vind dit een aparte redenatie. Meer dan acht miljoen Nederlanders hebben een Facebook account en dit aantal lijkt alleen maar te stijgen. De kans om met een percentage hiervan een band op te bouwen lijkt me te mooi om te laten liggen.

web_fb

Het is de content dummy!

Het is waar. De tijd waarop je op je zomaar berichten op Facebook kon plaatsen en daarmee automatisch een goed bereik behaalde is voorbij. De nieuwe algoritmen van het social media platform zorgen ervoor dat mensen die jouw pagina ‘liken’ niet meer automatisch al je berichten of advertenties zien. Als er weinig wordt geklikt, gereageerd en gedeeld zullen zelfs maar heel weinig mensen je berichten zien.

Facebook kiest ervoor om mensen dingen te tonen waarvan ze denken dat ze deze leuk of interessant vinden. Als je interessante content weet te leveren waar mensen graag mee willen interacteren dan worden je berichten gezien, gedeeld, geliked en eventueel bediscussieerd. Doe je dit niet en weet je mensen niet te boeien dan komen je berichten onderop de stapel. Dat lijkt me ook best logisch, waarom zou Facebook jouw saaie berichten aan mensen tonen terwijl er zoveel interessantere content is van andere aanbieders en waarvan mensen óók de pagina hebben geliked. Jij bent immers niet de enige van wie mensen de pagina hebben geliked. De gemiddelde Facebookgebruiker liked wel veertig pagina’s die allemaal om zijn aandacht vechten.

Kortom: hoe nauwer de band is tussen jouw pagina en de bezoekers, hoe actiever ze met jouw content omgaan, hoe meer jouw berichten worden gewaardeerd door het Facebook algoritme. Dat zorgt er vervolgens weer voor dat mensen jouw content op hun timeline krijgen. Liever vijftig mensen die actief met je merk aan de slag gaan dan duizend passieve volgers. Het wordt dus tijd om écht serieus met je content op Facebook om te gaan en het niet meer te zien als een voordelige wijze van reclame maken.

Slimme stappen

Een eerste stap is begrijpen wat je met Facebook wilt, wat je doelen zijn en voor wie je dit wilt in gaan zetten. Duidelijke en afgebakende doelstellingen en doelgroepen zijn net zoals binnen alle andere communicatie-inspanningen belangrijk.

Een goede social media en dus ook Facebook strategie heeft verder een gedegen redactieformule. Dit lijkt logisch en dat is het ook. Welke onderwerpen wil je behandelen, over welke zaken mogen posts gaan? Wat is het soort fotomateriaal dat de boodschap van de organisatie ondersteunt? Wat wordt de tone-of-voice? Allemaal zaken die ervoor zorgen dat mensen een eenduidige boodschap ontvangen en weten wat ze kunnen verwachten. Dit versterkt mensen in hun beeld dat ze van je hebben en vergroot de band en de gewenste reputatie.

Ga tenslotte content vergaren en plaatsen. Zelf schrijven of content cureren, beide kan werken en meestal is een combinatie het beste. Als het maar aantrekkelijk is voor de doelgroep. Zet jezelf even in hun schoenen en kijk naar het bericht. Voegt het iets toe aan hun kennis, verrast het op een positieve manier, biedt het inspiratie? Als het antwoord op alles nee is, kun je beter nog maar even verder zoeken. Sowieso is het goed om uit te kijken dat je mensen niet overvoert met berichten. Alles met mate, ook Facebook.

Beginnen maar

Alle begin is moeilijk, net als in een leeg restaurant gaan zitten lastig is, zullen ook lege comments geen aanmoediging zijn voor mensen om hun reactie achter te laten. Wellicht kun je vrienden of collega’s aansporen om de eerste reacties te plaatsen op je berichten. Om alvast de discussie aan te zwengelen. Een gerichte Facebook advertentiecampagne kan helpen om de eerste likes binnen te halen en te beginnen met het bouwen van een band. Als je deze bouwt zul je zien dat je netwerk langzaam maar zeker wordt uitgebreid met mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je merk of organisatie, die de interactie met je aangaan en daarmee je berichten onder hun eigen netwerk verspreiden. Social media gaat over netwerken, zet de basis ervan stevig en kwalitatief op en je zult zien dat de kwantiteit vanzelf komt.

 

Reageer hierop

Je moet ingelogd zijn om te reageren.