Katten en kinderen

8 september 2014

katenkind

Al eerder heb ik een lans gebroken voor het zakelijk gebruik van Facebook in een van mijn blogs. Dit was naar aanleiding van kritiek op het nieuwe algoritme waarmee, volgens sommigen, Facebook als zakelijk medium afgeschreven kon worden. Ik hoor wel vaker dit soort opmerkingen en berichten. Facebook is niet geschikt als serieus medium, het is niet geschikt voor business-to-business, Facebook is een platform voor huismoeders om foto’s te plaatsen van hun kat en hun kinderen. Mijn voorstellen om stevig op Facebook in te zetten leveren niet altijd enthousiaste reacties op. Vaak wordt er wat schamper over gedaan, zeker bij kleinere merken of organisaties. Liever gaan deze bedrijven en organisaties voor LinkedIn en Twitter. Is dit terecht? Is Facebook echt een hobbydomein voor kinderfoto’s en dubieuze grapjes?

Hoeveel?

Uit cijfers van afgelopen februari blijkt dat in die maand bijna tien miljoen Nederlanders op hun Facebookpagina hebben gekeken. Dit zijn unieke bezoekers, geen herhaalbezoeken. Tien mil-joen. Ofwel meer dan zestig procent van alle Nederlanders hebben op hun pagina gekeken. Als we de jonge kinderen en hoogbejaarden hiervan af halen (hoewel 25% van de tachtigers een Facebookaccount schijnt te hebben) zitten we natuurlijk nog stukken hoger. Twitter en LinkedIn halen niet eens de helft van die aantallen. Tien miljoen accounts is anderhalf keer zoveel als dat er vaste telefoonaansluitingen in Nederland zijn, bijna vier keer zo hoog als het totale aantal bioscoopbezoekers in die maand. Het zijn zelfs meer mensen dan dat er naar de inspanningen van Oranje in de halve finale van het WK 2014 hebben gekeken, het best bekeken televisieprogramma ooit. Voor Facebook is het zomaar de maand februari. Dat is pas een massamedium.

Schermafbeelding 2014-09-04 om 16.42.20

Contacten en prospects

Ik snap hierbij natuurlijk ook wel dat deze mensen niet perse op het social mediaplatform komen om uw advertenties en sponsored links te bekijken. Ze willen weten hoe het met hun vrienden gaat, iets met hen delen en hun dag wat verlichten met grappige of interessante foto’s en filmpjes. Nederlanders gebruiken hun mobiele telefoon ook voornamelijk om vrienden en familie te bellen en via dit medium zin en onzin met elkaar te delen. Maakt dit het echter een ongeschikt medium voor serieuze zakelijke contacten? Ik dacht het niet. Onder die tien miljoen mensen zitten een groot deel van uw contacten en prospects. De kans dat u een deel van deze mensen minstens een keer in die maand bereikt is bijzonder groot. Zeker als u op een doordachte, betrokken en interactieve wijze met het medium bezig bent. Een goede strategie hebt opgesteld en op uw netvlies hebt welk deel van die bijna tien miljoen Nederlanders interesse zouden kunnen hebben voor uw boodschap. Facebook negeren als serieus zakelijk communicatiemedium is gewoonweg geen optie.

 

Tags: ,