Kleur uw organisatie

8 juli 2014

Een column, geschreven voor de website van communicatiebureau Stijlmeester.

“Klantgericht, deskundig, betrouwbaar.”

Herkent u iets van de identiteit van uw eigen organisatie hierin? Dikke kans, nogal wat organisaties hanteren namelijk kernwaarden die ofwel dit, ofwel een variatie hier op zijn. Nu is er weinig mis met klantgericht, deskundig of betrouwbaar zijn, het levert alleen bijzonder weinig onderscheidend vermogen op. Simpelweg omdat deze waarden voorwaarden zijn voor een organisatie om überhaupt opdrachtgevers te kunnen bedienen op een acceptabel niveau. Kunt u zich voorstellen dat een organisatie ondeskundig, onbetrouwbaar en in zichzelf gekeerd is en in deze tijd nog enige bestaanswaarde heeft? Klanten verwachten dit en zullen waarschijnlijk weinig onder de indruk zijn van het feit dat u het benoemt in uw kernwaarden.

Klaproos

Om uw organisatie onderscheidend te maken van uw directe concurrenten zou u wat kleur kunnen toevoegen aan uw identiteitsbeschrijving. Als iemand aan u zou vragen uw karakter te beschrijven, zou u dan komen met bovenstaande kwalificaties? Of zou het meer neerkomen op persoonskenmerken zoals: opgewekt, een harde werker, serieus, nauwgezet, een sociaal dier of juist een einzelgänger? Dit zijn de kenmerken die u onderscheiden van uw directe collega’s, van uw buren en andere mensen in deze maatschappij, een unieke set eigenschappen die u maken wie u bent. Zo is ook een organisatie te typeren. Door kleur aan te brengen in uw identiteit en deze in- en extern te communiceren bindt u medewerkers, klanten en externe stakeholders aan uw organisatie die zich hiermee verwant of zich hierdoor aangetrokken voelen. Kleurrijke persoonlijke identiteiten en levendige organisatiekarakters vertellen levendige en daarmee aantrekkelijker corporate verhalen. Gevolg hiervan zijn duurzamer relaties, een grotere klantbinding en nieuwe medewerkers die beter passen binnen de unieke cultuur van de organisatie.

Reageer hierop

Je moet ingelogd zijn om te reageren.