Schep je content bij elkaar.

30 juni 2014

Enkele weken geleden heb ik een account aangemaakt op Scoop.it. Dit omdat ik nieuwsgierig was geworden naar het onderwerp content curation. In eerste instantie vond ik dit een bijzonder ingewikkelde term en wist ik niet goed wat ik hiermee aan moest. Tot ik me plotseling besefte dat als ik het vertaalde naar het Nederlands er een begrijpelijke functie uit voort kwam, dat van curator. Bij een museum is de curator degene die bepaalt wat er uiteindelijk aan het publiek wordt getoond uit de omvangrijke collectie van het museum. Op dezelfde wijze is de content curator degene die bepaalt wat er op een website of binnen een content marketing inspanning wordt getoond aan het publiek uit het gigantische aanbod op internet. Wat er past bij de identiteit en de boodschap van de organisatie.

Na het aanmaken van mijn account en het kiezen van een onderwerp om curatie op toe te passen: in mijn geval ‘Storytelling & Content Marketing’ begint het leuke maar tevens tijdrovende werk om suggesties door te spitten en artikelen door te lezen op zoek naar die content waarvan je denkt dat deze interessant is voor je publiek. Een publiek dat in het geval van mijn eigen Scoop.it account voorlopig nog uit mezelf bestaat. Dit mag de pret echter niet drukken.

Helemaal niet vervelend

Content curation blijkt inspirerend te werken, al speurende kom je bij tal van leuke artikelen over het door jou gecureerde onderwerp en ook door jezelf gevonden pagina’s kun je aan Scoop.it doorgeven als interessant. Hier kunnen andere leden dan weer gebruik van maken. Het mooie van content curation is dat je het een goede methode is om een doelgroep op de hoogte te houden van ontwikkelingen rondom een bepaald vak- of interessegebied zonder dat deze het hele internet hoeft af te speuren. Dit heb jij al voor hen gedaan, je hebt het kaf van het koren gescheiden en er duiding aan gegeven. Want ook dat is een belangrijk onderdeel van curation.

De leukste artikelen die ik tegenkom via Scoop.it zal ik hier weer op mijn blog posten. Inclusief mijn duiding hiervan zodat jullie de ontwikkelingen rondom content marketing en corporate storytelling niet hoeven te missen.

Tags: , , ,

Reageer hierop

Je moet ingelogd zijn om te reageren.