Van ’t een naar ’t ander

27 juni 2014

Deze column verscheen november 2013 op de website van Beaumont Communicatie: www.beaucom.nl

Ik wil hierbij graag iets aan u kwijt. Als u onze website bezoekt en straks weer verder gaat met uw leven zónder ons te bellen voor een afspraak, dan hebben we niet zoveel aan u. Zo, ik heb het gezegd. Dat is niet uw schuld, dat is die van ons. U hebt de moeite genomen onze site te bezoeken maar u bent blijkbaar niet verleid tot het nemen van de gewenste volgende stap. We zijn u kwijt, we hebben u niet weten te activeren. Alle inspanning die is gestoken in het ontwikkelen van deze website is, waar het u betreft, eigenlijk compleet nutteloos gebleken.

Wat wil ik hiermee zeggen? Dat het niet gaat om bezoek maar om de zogenaamde conversie. Het krijgen van veel bezoekers op een website kan heel mooi klinken maar als deze niet bijdragen aan het behalen van de doelstellingen zegt dat eigenlijk maar bijzonder weinig. Dan kan de tijd en moeite die het kost om een website in de lucht te krijgen en te houden blijkbaar beter gestoken worden in andere, effectievere, communicatiemiddelen. Een website die zijn bezoekers niet weet te activeren is als een virtueel pak huis-aan-huisfolders die, nog in de plastic zak, in de prullenmand verdwijnt.

Het is niet alleen verkoop

Conversie is belangrijk, dat staat als een paal boven water. Toch wordt er nog vaak bij het opzetten van een website op websitebezoek gestuurd en niet op het behalen van doelstellingen. Conversie wordt gezien als iets van webshops, verkoop en commercie terwijl dit voor websites met andere, meer ideologische, informatieve of houdingsgerichte doelstellingen net zo goed van belang is.

Bezoekers die de juiste informatie op de juiste volgorde tot zich nemen zullen beter geïnformeerd zijn en sneller positief ten opzichte van uw organisatie of doel staan. Bezoekers die goed geïnformeerd en gemakkelijk een inschrijf- of lidmaatschapsformulier bereiken zijn eerder geneigd deze in te vullen dan bezoekers die minutenlang in menu’s zoeken en de weg kwijt raken in alle pagina’s.

Focus aanbrengen

Focus de website hierbij op de informatie die mensen willen vinden bij het bezoeken van de website en verleidt ze vervolgens om langer te blijven en verder te lezen. Tevreden bezoekers zullen eerder geneigd zijn de informatie te lezen die u wilt dat ze lezen. Biedt ze een logische weg door de website en stuur ze daarbij in de richting die u wenst. Dat vinden bezoekers niet vervelend, die zijn meestal blij met een duidelijk pad dat hen tijd bespaart. Tijd is immers iets waar veel mensen juist tekort aan hebben.

Of uw route logisch is merkt u vervolgens via de statistieken van uw site. Komen de mensen op een pagina binnen die u niet verwacht? Pas uw routing hierop aan, lijken mensen bepaalde knoppen of artikelen niet te vinden? Pas deze aan en bekijk of dit verschil maakt. Door op deze wijze uw bezoek te bedienen en te begeleiden dragen meer bezoekers bij aan het behalen van uw doelstellingen.

Reageer hierop

Je moet ingelogd zijn om te reageren.